Thursday 3 April 2014

Πτήση MH370: 4 Σημεία για ένα καλύτερο (αεροπορικό) μέλλον






Την περασμένη Τρίτη, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) εξέδωσε μια αναφορά που παρουσιάζει τα «καλά νέα» της κοινότητας των αεροπόρων. Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, το 2013, μόλις 210 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε ατυχήματα εμπορικών αεροπορικών δρομολογίων. Το 2012 το αντίστοιχο νούμερο ήταν 414 επιβάτες. Συνολικά 3 δισεκατομμύρια επιβάτες πέταξαν με ασφάλεια το 2013 σε 36,4 εκατομμύρια πτήσεις. Αρά οι πιθανότητες να παέι κάτι στραβά όσο είμαστε στον αέρα είναι ελάχιστες. Όμως  η ξαφνική απώλεια της πτήσης MH370, ύστερα από μια παγκόσμια έρευνα τριών εβδομάδων, έφερε στο φώς μόνο αβεβαιότητα, ολιγωρία στις διακρατικές επικοινωνίες, αβάσιμες θεωρίες για την εξαφάνιση της και φόβο για το τι μπορεί να συνέβη «εκει ψηλά». Σύμφωνα με τον Kλάίβ Ιρβινγκ της Daily Beast, «κανένα άλλο ατύχημα στην ιστορία της αεροπορίας δεν έχει τρομάξει περισσότερο άνθρώπους από όλο τον κόσμο». Κάτι πρέπει να αλλάξει στον τρόπο που πετάμε..

Την ίδια μέρα, σε συνέχεια της θετικής της αναφορας, η IATA ανακοίνωσε την δημιουργία εως το τέλος της χρονιάς, μιας task force (ξαφνικά μας τρομάζει λίγο περισσότερο ο όρος…) που θα κάνει συστάσεις για την βελτίωση του εντοπισμου΄των αεροσκαφών.,
Ο Τονυ Ταιλερ, Γενικός Διευθυντής της IATA δήλωσε: «Σε ένα κόσμο όπου κάθε κίνηση μας μπορεί να εντοπιστει΄, δεν πιστεύει κανείς πως ένα αεροσκάφος μπορεί τόσο απλά να εξαφανιστεί. Τα ατυχήματα είναι σπάνια αλλά η τρέχουσα έρευνα για την πτήση MH370 μας θυμίζει πως δεν μπορούμε να επαναπαυτούμε στους ισχύοντες κανόνες ασφαλείας.» ενώ πρόσθεσε «δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να εξαφανίζονται αεροσκάφη τόσο απλά». Για αρχή, θα μπορούσε να απαγορευτεί ο διάλογος για τις μαύρες τρύπες.



Ακολουθούν μερικά σημεία για το νέο ξεκίνημα που πρέπει να κάνουν οι διεθνείς αερογραμμές, για να γίνει το πάθημα της MH370, μάθημα και οδηγός για καλύτερες πτήσεις.  

Το Live Streaming και κάτι…φτηνιάρικο

Η διερεύνηση ενός αεροπορικού ατυχήματος μέσα από το χιλιοακουσμένο τις τελευταίες εβδομάδες «μαύρο κουτί» μπορεί και να δώσει την θέση της σε πιο προχωρημένες λύσεις. Την προηγούμενη εβδομάδα ο Τζό Κόλυ, ερευνητής και διευθυντής του τομέα μηχανολογίας για την Εθνική Υπηρεσία Ασφαλών Αερομεταφορών των ΗΠΑ δήλωσε πως η ομάδα του επεξεργάζεται την λύση του live-streaming σε εγγραφές πτήσεων. Σύμφωνα με τον Κολυ, μια τέτοια λύση θα δίνει ευρήματα με περισσότερες λεπτομέρειες. Είπε: «Πρόκειται για μια αρκετά σημαντική εξέλιξη. Αυτή την εποχή η ομάδα μας εξετάζει τον τύπο των δεδομένων που θα είναι περισσότερο απαραίτητα…την συχνότητα εκπομπής των δεδομένων και το πως θα ενεργοποιείται η μεταφόρτωση των δεδομένων.»
Σύμφωνα με το CNN η εταιρεία Flyht Aerospace έχει αναπτύξει ήδη μια τέτοια συσκευή που κάνει χρήση αυτής της τεχνολογίας. 
«Θα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε την κατεύθυνση του αεροπλάνου, την ακριβή τοποθεσία του και τι έχει συμβει εν τω μεταξύ. (Η συσκευή) μπορεί να προγραμματιστεί για να αναγνωρίζει πότε κάτι πάει στραβά, όπως η ξαφνική αλλαγή αεροδιάδρομου και αυτόματα να ξεκινά την ζωντανή μετάδοση σχετικών πληροφοριών ανά δευτερόλεπτο» περιγράφει ο διευθυντής της εταιρείας Ρίτσαρντ Χέηβεν
Γιατί όμως κανένας αερομεταφορέας δεν έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εγκατάσταση μιας τέτοιας συσκευής; Ίσως  το κόστος για την εγκατάσταση της, που ανέρχεται στα 100.000 δολάρια ανά μονάδα να μοιάζει απαγορευτικό. Πόσο μικρή όμως είναι μια τέτοια «θυσία» μπροστά στην ασφάλεια των επιβατών..

Το 10δόλαρο του τρόμου

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Washington Post, εάν οι μαλαισιανές αερογραμμές είχαν μεριμνύσει για την αναβάθμιση – κόστους 10 δολαρίων- του προγράμματος που στέλνει δεδομένα σε δορυφόρους, η έρευνα για το αεροσκάφος θα ήταν πολύ πιο εύκολη. Το δημοσίευμα αναφέρει πως:

«Αν είχαν εγκαταστήσει τις αναβαθμίσεις για ένα σύστημα που ονομάζεται Swift, θα είχε συνεχιστεί η εκπομπή δεδομένων της πτήσης από τον δορυφόρο, ακόμα και μετά την διακοπή της επικοινωνίας του αεροπλάνου με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.  Αν το Swift είχε αναβαθμιστεί για να περιλαμβάνει το ολοκληρωμένο πακέτο εφαρμογών του, θα είχε στείλει πληροφορίες για την μηχανική λειτουργία, την κατανάλωση καυσίμων, την ταχύτητα, το υψόμετρο και την κατεύθυνση, ανεξάρτητα από το εάν οι επικοινωνίες με το κέντρο βρίσκονταν σε ισχύ..." Μέχρι στιγμής, οι Μαλαισιανές αερογραμμές εχουν διαψεύσει το ρεπορτάζ, τονίζοντας πως το διαθέσιμο πρόγραμμα ήταν πιο ακριβό (!). Σίγουρα πάντως, εάν είχαν αναβαθμίσει έγκαιρα το πρόγραμμα τους, θα είχαν είχαν βρει περισσότερα στοιχεία και πιο γρήγορα...



Ξεπαγώστε τις πληροφορίες…

Η παράμετρος της έρευνας που γέννησε τα περισσότερα ερωτηματικά είναι αυτή της απροθυμίας, της ολιγωρίας ορισμένων εμπλεκόμενων κρατών για να δώσουν στοιχεία για το χαμένο αεροσκάφος. Η Ταιλάνδη κράτησε τα στοιχεία του δορυφόρου της για μια εβδομάδα, γιατί σύμφωνα με αυτή την δήλωση, δεν τα ζήτησε κανείς.  Η Μαλαισία έδωσε στην δημοσιότητα μια εκδοχή της τελευταίας επικοινωνίας του πληρώματος του αεροσκάφους με το κέντρο ελέγχου, τελείως διαφορετική από αυτή που αρχικά είχε δημοσιοποιηθεί. Οι οικογένειες των θυμάτων παρακολουθούν έκπληκτες ένα παιχνίδι (κακών) διεθνών σχέσεων να εκτυλίσσεται μπροστά τους.Ποιός φταίει τελικά; 

Ο ανταγωνισμός των παγκοσμίων υπερδυνάμεων στην ανάπτυξη της αεροπορικής τεχνολογίας, φέρνει μια «μυστικοπάθεια» που μπλοκάρει κάθε ανταλλαγή πληροφορίας για αεροπορικά οχήματα . Σύμφωνα με την Sydney Morning Herald: «Είναι αρκετά χρονοβόρο να αναγνωρίσεις και να αναλύσεις μια εικόνα μέσω δορυφόρου. Παρ` όλα αυτά, η Κίνα και οι ΗΠΑ  οι δυο μεγαλύτεροι γεω-πολιτικοί αντίπαλοι της υφηλίου, δεν επιθυμούν να μοιράζονται μυστικά. Η αεροπορική τους άμυνα και η τεχνολογική υποδομή των δορυφόρων τους είναι ίσως η πιο έθραυστη στρατιωτική τους πληροφορία.»

Παρ` όλα αυτά όπως τονίζει και το δημοσίευμα της εφημεριδας, στην πτήση MH370 υπήρχαν επιβάτες από 15 συνολικά χώρες. Νέα πρωτόκολλα διακρατικής επικοινωνίας θα πρέπει να θεσπιστούν άμεσα. Η σωτηρία της ανθρώπινης ζωής θα πρέπει να γίνει η κινητήρια δύναμη για την επίσπευση των σχετικών διαπραγματεύσεων και την συμφωνία ανάμεσα και σε κράτη όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα.  



Η αγκράφα της ζώνης, αυτός ο εχθρός 

Ό έλεγχος επιβατών, είναι  αυτό το (αναγκαίο) κακό των πτήσεων που αναγκάζει κάθε επιβάτη σε ένα άχαρο μινι στριπτιζ πριν επιβιβαστεί, μπορεί να γίνει πιο αποτελεσματικός.  Ο διευθυντής της IATA τονίζει πως η ευθύνη γι` αυτό βαραίνει περισσότερο τις κυβερνήσεις και λιγότερο τις αεροπορικές εταιρίες γιατί «δεν είναι συνοριοφύλακες ή αστυνομικοί». Μπορεί οι δυο ταξιδιώτες που διαπιστώθηκε πως επιβιβάστηκαν με πλαστά διαβατήρια να μην επηρέασαν άμεσα την τραγωδία, αλλα η ευκολία με την οποία ξεγέλασαν τις αρχές, γεννά ερωτηματικά. Οι Μαλαισιανές αερογραμμές έχουν ζητήσει από την κυβέρνηση να επιβάλλει αυστηρότερα μέτρα για την ελαχιστοποίηση των εναέριων απειλών. 





Share this article :

0 comments:

Post a Comment